nicolettaroggen











{januari 12, 2013}   Zientraining

In het revalidatieprogramma bij ‘t Loo Erf heeft iedere cliënt een eigen weekrooster. Voor de één wordt het rooster uitgeprint, voor de ander ingesproken op een memorecorder, maar in het digitale tijdperk zijn natuurlijk de Iphone of Ipad ideaal om je rooster te ontvangen. Toen ik in de eerste week mijn rooster kreeg stond daar 2 uur zientraining op ingepland. Ik weet nog dat ik dacht: Wat is nou precies zientraining? En, wat ga ik die 2 uur in de week allemaal doen?

In de eerste zientraining kreeg ik uitleg over de werking en functies van de ogen. Er werd diep ingegaan op de anatomische bouw, en de basis van de processen en gebeurtenissen in en van het oog. Zo kunnen we zien omdat onze zintuigen signalen doorgeven aan de hersenen. In de hersenen worden deze signalen omgezet in waarnemingen en worden deze in het geheugen opgeslagen. Wanneer we kijken komt er licht door de iris naar binnen. Voordat het licht bij het netvlies aankomt, passeert het verschillende onderdelen van het oog zoals het hoornvlies, de oogkamers, de ooglens en het glasachtig lichaam. De werking van het oog kun je het beste vergelijken met een fototoestel. Het netvlies is de lichtgevoelige film en het hoornvlies en de lens zorgen voor scherpstelling. Ook het diafragma is terug te vinden in de vorm van de pupil, die regelt hoeveel licht het oog mag binnenvallen. Echter in tegenstelling tot een fototoestel beschikt het oog over een directe verbinding met de centrale, het zenuwstelsel. Via de oogzenuwen worden de beelden naar de hersenen gestuurd en daar wordt er pas een beeld van gemaakt.
Na mijn netvliesproblemen, de staar en de nastaar is bij mij glaucoom geconstateerd. Maar wat is glaucoom precies? En, wat gebeurt er bij glaucoom? Wereldwijd is glaucoom een van de meeste oorzaken van slechtziendheid en blindheid. Glaucoom is een chronische aandoening die gepaard gaat met een karakteristieke beschadiging van de oogzenuw en gezichtsuitval. Meestal is er sprake van een verhoogde oogdruk. Als het evenwicht tussen aanmaak en afvoer van het kamerwater verstoord is kan de oogdruk oplopen. Er zijn twee mogelijkheden: of de aanvoer is verhoogd of de afvoer is verminderd. Bij nagenoeg alle vormen van glaucoom is er sprake van een gestoorde afvoer van kamerwater. Hierdoor neemt de weerstand die het kamerwater ondervindt toe en stijgt de oogdruk. Deze verhoogde oogdruk heeft schadelijke gevolgen voor een van de meest gevoelige delen van het oog: de oogzenuw. De oogzenuw fungeert als verbindingskabel tussen het oog en de hersenactiviteit. Als de oogzenuw beschadigd raakt ontstaan er defecten met als gevolg gezichtsuitval. Dit is een onomkeerbaar proces en is op dit moment mijn grootste vijand.

Maar wat zie ik nu nog met de gezichtsuitval? Lezen is moeilijk en als ik iemand aankijk heb ik niet het hele gezicht in beeld met de gezichtsuitdrukkingen en het oogcontact. Hoe zit dat? En, wat neem ik wel en niet waar, of wat mis ik nou precies? Om dit te onderzoeken zijn er diverse gezichtsveldonderzoeken gemaakt van het centrale deel de 10◦, 30◦ en 60◦. Met aanvullende onderzoeken is op basis van de uitkomsten door de zientrainer een simulatiebril gemaakt. Deze bril geeft in grote lijnen weer wat mijn gezichtsveld is. Voor mij is het prettig om mijn omgeving op deze manier te laten ervaren met welke restvisus ik in het dagelijkse leven functioneer. Naast het maken van de simulatiebril hebben er ook lichtonderzoeken plaatsgevonden. Lichtomstandigheden blijven lastig, dan weer teveel, en als het donker is, weer te weinig. Omdat ik laag visueel belastbaar ben (visuele belastbaarheid is het vermogen van de ogen om visuele taken te verrichten) heb ik trainingen gekregen in kijk strategieën. In deze trainingen is mij geleerd hoe ik het beste mijn restvisus kan gebruiken door bijvoorbeeld te kijken op slaapstand om te zorgen het energiepijl meer op niveau te houden. Dit betekent niet focussen om scherp of details te zien, en niet meer continue scannen en visueel lezen maar luisteren en signalen herkennen. Ook het vermijden van drukke omgevingen, het verdelen van activiteiten, op tijd pauze nemen en handelingen meer tijd gunnen is nu een prioriteit. Daarnaast is er ook onderzocht welke hulpmiddelen er ingezet kunnen worden en hoe je nu aan je omgeving duidelijk kunt maken wat je precies hebt. Hoe doe je dat eigenlijk? M’n blog is natuurlijk al een prima eerste aanzet. En over enkele weken start ik met de trainingen CPH (communicatie, presentatie, handicap). Een vast onderdeel in deze trainingen is het maken van een folder. Deze folder is een hulpmiddel om je omgeving te informeren wat precies je aandoeningen en beperkingen zijn. Zo hoef je niet steeds je verhaal te doen. Soms is dat prima, maar er zijn ook momenten dat je bijvoorbeeld even geen zin of tijd hebt om uitleg te geven. Wordt vervolgd dus. Maar als je nu nieuwsgierig bent naar mijn zicht, schroom niet en vraag gerust naar mijn simulatiebril om te ervaren wat mijn visus is, geen probleem!



Jenny says:

Zo hee, dat is nog eens een lesje biologie ! Je staat er niet bij stil dat het zo ingewikkeld werkt. Goed idee die folder, kan me voorstellen dat je soms geen zin hebt om er over tepraten en uit te leggen. Ben ook benieuwd naar die simulatiebril. Heb je nog een vrije zaterdagavond voor 16-2 ? Groetjes Jenny



Ellen Boon says:

Hoi Nicoletta,
Ben weer eens in je blog gedoken en ga het weer zeggen tegen je, of ik er middenin zit, het lijkt wel een boek, hang aan je lippen echt. Ik zou zeggen, ga zo door.
Omstandigheden zijn niet leuk, maar jij probeert er zo’n positieve draai aan te geven, door dit op deze manier te verwoorden, vind het heel knap.
Ik zou graag keer koffietje of wat anders met je gaan drinken, maar dan moet jij aangeven waar en wanneer het jou uitkomt.
Ik zal je mijn mobiele nr. geven : 06-28115307
En echt doen he, en al is het over paar weken of maanden, maakt niet uit !! Snap het helemaal.
Nou voor nu de groetjes en tot snel misschien

Dikke kus Ellen



Geef een reactie

et cetera
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 157 andere volgers

