nicolettaroggen











{september 29, 2012}   Zichtbaarheid

Het is maandagmiddag en op mijn rooster voor vandaag staat als laatste de training mobiliteit van Lysette ingepland. In de vorige mobiliteitstraining heeft Lysette al aangegeven dat voor deze middag de herkennings- en tast stok op het programma staan. Als ik rond drie uur die middag plaatsneem in de hal ga ik al lichtelijk in de stress…..maar waarom toch? Op één of andere manier blokkeer ik als ik aan het lopen met een stok denk, en het maakt absoluut niet uit welke. Als Lysette me komt halen heb ik een aardige knoop in m’n maag. Ze neemt me mee naar het kantoor van de mobiliteitstrainers, en jawel de doos met “stokken” komt te voorschijn en de uitleg volgt. Voor we gaan bespreken hoe ik de stok moet gaan gebruiken en waarvoor ik hem kan inzetten krijg ik eerst uitleg over de verschillende soorten. Het lijkt wel een snoepwinkel maar dan hééééél anders……Ik krijg er voorzichtig diverse in mijn handen gedrukt om er een gevoel bij te krijgen. Wil je er één die je kunt inklappen met een schroefdopje, of één die inrolt (nooit van het bestaan afgeweten)? Of, wat vind je van dit inklapbare exemplaar? Met een balletje aan het einde kan ook, en je kunt dan nog kiezen tussen een klein balletje of grote bal. Maar we hebben ook met een punt of een wieltje. Nou, eh…ik wil eigenlijk helemaal geen stok en heb het op dat moment gewoon heel erg warm. Het zit in mij, ik weet het, maar toch…..Mmmmm, komt dat omdat ik het zichtbaar ga maken? Ik worstel en blijf het lastig vinden. Het is altijd zo lekker veilig dat niemand wat aan me ziet, wat tegelijkertijd een valkuil is. Lysette ziet mijn weerstand en voelt het probleem haarfijn aan. Ze legt de voordelen van het gebruik van de stok uit en waarom het zo belangrijk is om je slechtziendheid in je omgeving aan te geven. Door dit zichtbaar te maken, geven mensen je ruimte en je voorkomt vervelende confrontaties. Zonder stok ziet niemand dat je bijvoorbeeld die fietser helemaal niet gezien hebt omdat je slechtziendheid bent. En het paaltje wat niet in je gezichtsveld zit, kom je vanzelf met de stok tegen. Daarnaast ondervang je door het inzetten van een stok ook fysieke klachten bijvoorbeeld aan nek en schouders. In m’n achterhoofd weet ik dit natuurlijk heus wel, maar toch……Ik kies uiteindelijk om te beginnen met de inklapbare herkenningsstok.

Na de uitleg gaan we de straat op met de stok in m’n tas. Lysette geeft me alle ruimte en zegt dat als ik wil hij daar lekker mag blijven zitten. Ik heb het nog steeds heel warm en begin er langzaam toch een beetje van te balen. Maar opeens van het één op andere moment klap ik de herkenningsstok uit. “Ik probeer het” zeg ik zomaar uit het niets. Goed, zegt Lysette, doe rustig aan niks moet en bij het oversteken is het aan jou of je hem wilt gebruiken. Zonder schaamte steek ik m’n arm een beetje omhoog en schuif de stok naar voren om in het verkeer aan te geven dat ik ga oversteken. En, het valt mee, reuze mee! Bij het oversteken mag ik niet meer van links naar rechts blijven kijken, normaliter doe ik dat altijd omdat ik geen overzicht in het verkeer heb. Maar bij deze training is het de bedoeling om me te concentreren op m’n andere zintuigen en deze te gaan gebruiken. Volgens Lysette gaat mij dit bakken met energie opleveren. Toch het blijft best een opgave om geen gebruik meer te maken van m’n restvisus.

Na een half uurtje voel al gelijk dat ik me minder hoef in te spannen en de stok het werk voor me doet. We lopen via diverse oversteekgelegenheden naar een klein winkelcentrum en voor vandaag laten we het hierbij. Voor volgende week spreken we af om op de tandem naar het centrum van Apeldoorn te gaan en daar te oefenen in de drukte. Terug op m’n kamer ben ik blij met de keuze die ik heb gemaakt om met de inklapbare herkenningsstok te starten. Deze kan ik namelijk helemaal onderin m’n tas bewaren. En die komt er tot de volgende les voorlopig nog niet uit!



Jenny says:

Hoi Nicolet, petje af, hoor. Je mag echt trots op jezelf zijn, je hebt een grote hindernis genomen. Veel sterkte de komende week en je weet het hè, step by step, brick by brick, day by day…



hilda says:

Hoi Nicoletta,

wat een hoop hindernissen heb je te overwinnen, los van alle ongemakken die je al ervaart. Veel doorzettingsvermogen toegewenst.

Gr je collega Hilda



Karin Steenks says:

Hey Nicoletta. Wat schrijf je toch goed en helder.
En weer een aantal stappen gezet; nu met de stok waar je zo tegen op zag. Knap allemaal hoe je t oppakt.
Succes weer deze week.
Liefs Karin



Dini Post says:

Hoi Nicoletta,
Geweldig, dat we je kunnen volgen.
Wat een doorzettingsvermogen heb je toch.
Wat kom je veel tegen op deze manier.
Hoe moeilijk het ook is, dit te accepteren, je komt hier heel sterk uit.
Liefs
Ruud en Dini



Ellen Boon says:

Hoi Nicolet,
Het is hierboven al gezegd dat je ontzettend dapper bent, dus ik zeg het niet meer haha.
Maar wat kan jij goed schrijven en uitleggen wat je voelt en hoe je het beleeft, super zoals je schrijft, blijf het doen.
x Ellen



Monique Wortelboer-Kluin says:

Hoi Nicolet, wat ik precies moet zeggen weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat je een kanjer bent. Blijf schrijven voor zowel jezelf als voor ons. Succes groetjes Monique Wortelboer



Anita says:

Hoi Nicoletta, wat bijzonder om je op een BLOG tegen te komen en dan ook nog via Linked-In. Waar het digitale tijdperk al niet goed voor is. Ik kan me nog herinneren, van de tijd dat ik bij de bank werkte dat je inderdaad tobde met zien. Goed van je dat je zoekt naar een weg en dat je, je ook durft te laten helpen bij het wijzen van die weg. Hou vertrouwen, je bent immers een hardloopster ;-)! groetjes en ik ga je volgen, Anita



Geef een reactie

et cetera
