nicolettaroggen











{oktober 13, 2012}   Braille

Ik ben aan het ploeteren, flink aan het ploeteren. En, waarmee? Allereerst met het leren van braille. Wat is dat verschrikkelijk vermoeiend en moeilijk. Die rot puntjes, ik voel het soms gewoon niet. Was het één letter? Zijn het twee letters? Zat er spatie tussen? Maar, wat is braille nu precies en wat kan je er mee? Voordat ik aan de slag ging heb ik me dit absoluut afgevraagd. Zeker met de huidige snelle digitale wereld waar we op dit moment in verkeren. Ik wil best investeren, maar het moet uiteindelijk wel iets opleveren.

Braille is een schriftsysteem, dat bestaat uit onderscheidbare patronen in reliëf, die elementen uit de geschreven taal of van andere grafische symbolen weergeven. De brailletekens ontstaan uit 1 t/m 6 punten binnen een rechthoek van 3 punten hoog en 2 punten breed. Eén of meerdere van die punten worden uitgedrukt en zo kan iemand voelen om wat voor letter het gaat. In totaal zijn er 63 combinaties mogelijk voor dit lees- en schrijf systeem. Van oorsprong is braille gemaakt als geheime code voor militairen. Het hoofddoel van deze code was dat Franse soldaten deze code ook in het donker konden lezen. In 1829 veranderde de toen 11 jaar oude Franse Louis Braille, deze code in een leesbare tekst voor blinden. Hiermee legde hij de basis voor geschreven communicatie tussen blinden.
Maar of braille mij iets kan opleveren heb ik uitvoerig met de brailletrainers besproken. Juist omdat ik binnen het arbeidsproces wil blijven functioneren is het voor mij wenselijk om hier op in te zetten. Als advies werd gegeven om het volledige schrift aan te leren en om de brailleleesregel te gaan beheersen. Een brailleleesregel wordt door blinden en slechtzienden gebruikt om digitale informatie zoals websites te kunnen lezen. Het bestaat uit een dynamische leesregel, vaak onder het toetsenbord geplaatst, waaruit pennetjes omhoog komen in het braillepatroon. Door met de vingers te voelen aan deze pennetjes, kan een blinde of slechtziende die erin getraind is voelen wat er op het scherm staat. Om deze doelstelling in mijn revalidatietraject te realiseren zijn de braille-uren nu opgevoerd. Dus volle bak gaan en tempo maken om te zorgen de brailleleesregel straks te kunnen beheersen.
Maar naast de braille-uren ploeter ik ook flink tijdens de computertrainingen. Het non-visueel leren werken is en blijft lastig. Ik probeerde vandaag stiekem nog een stukje restvisus in te zetten, maar dat werd gelijk flink afgestraft. Michel de begeleider van computervaardigheden plaatste gelijk een plankje op m’n toetsenboord. Ik kan nu tijdens de trainingen echt niks meer zien. Scherm uit, muis weg en geen spiekmomenten meer, lekker dan! Nu kan ik dus alleen nog maar luisteren naar “Claire” de saaie monotone computerstem en haar aanwijzingen opvolgen. Maar ik heb moeite. Haar aanwijzingen vind ik vaag, ik snap haar soms niet en versta haar slecht. Ze strooit met allerlei termen. Open dialoogvenster gaat wel, maar als de termen zoals “naam deelknop samengevouwen” of “boomdiagrammen” voorbij komen dwaal ik flink af. In m’n hoofd ben ik dan al een heerlijke boswandeling in het najaarszonnetje met onze hond aan het maken. Oeps, snel weer terug naar de realiteit, shift tab, shift tab, shift tab……enter. Naast de stem van Claire die mij opdrachten geeft heb ik ook nog de spraakondersteuning van het computerprogramma “Jaws”. De beide dames tetteren continue door elkaar heen. De stem van Claire zegt wat ik moet doen en de stem van Jaws zegt wat ik aan het doen ben. En, de beide dames houden echt geen rekening met elkaar! Tja, en dan zijn er ook nog de geluiden (zeg maar gerust flinke ruis) op de achtergrond. Trainers die zaken bespreken, revalidanten die elkaar iets vragen of een telefoongesprek……. Het toverwoord in deze ruimte is “concentreren “. Dus focussen op de stemmen en je afsluiten van de omgeving. En dat vraagt best veel van mij.

Ik heb er nu vijf weken bij ’t Loo Erf opzitten en heb m’n draai inmiddels aardig gevonden. Het harde werken is begonnen en het weekend heb ik echt nodig om bij te tanken. Ik doe bewust even helemaal niks, dus “excuus” als ik niet reageer op de sms, whats-app of mail……….



Pinson says:

Toch een stap gemaakt!



Jenny says:

Nou, Nicolet, petje af, hoor. Braille en dat computergedoe met die twee kwekkende dames door elkaar. Je hebt vast een punthoofd als je klaar bent op zo’n dag. Maar het gaat je vast en zeker lukken. Zet hem op. groetjes van ons



Ruud Post says:

Gaaf. Nic, wacht maar, straks gaat er een wereld voor je open en ben je ontzettend blij, dat je dit beheerst.

Maar, natuurlijk vergt dit heel veel zelfdiscipline en doorzettingsvermogen.

In Frankrijk was een wandeling en de bordjes gaven in braille de uitleg.

Ik dacht nog, leuk voor Nicoletta, maar het zal wel een Franse versie zijn neem ik aan.

Wat zou het mooi zijn, als het een universele taal was, dan kon je gelijk alles lezen.

Maar, dit is al mooi.

Heel veel succes Nic en je hoeft niet steeds een mailtje te sturen hoor, het is al leuk om je blogs te lezen, zo blijven we je volgen.

Groetjes, ook aan Niek en Mercedes.

Dini

En Ruud



Mathilde says:

Hoi Nicoletta wat een hoop komt er op je af. Heel veel succes.

groetjes
mathilde



Marjolein vos says:

Hey gek mens, vind je gewoon een KANJER ! Ga ervoor , dat doe je al nog één dagje en dan alweer heerlijk thuis



Aad van der Valk says:

Goed om te lezen Nicoletta. Diep bewondering voor je inzet en doorzettingsvermogen. Heel veel succes ermee. Enne… zoals bij veel investeringen de beloning ligt ergens
in de toekomst.
groetjes
Aad van der Valk



Geef een reactie

et cetera
