nicolettaroggen











{oktober 27, 2012}   Ontspanning

Voor degene die mij goed kennen is het bekend dat ik graag op het creatieve vlak actief ben. Zo is ons interieur regelmatig in de ” make-over”.  Er zijn dan ook weinig kleuren die nog niet de revue gepasseerd zijn. Rood, groen, blauw, oranje, lime, fuchsia, geel, paars, lila………noem maar op. Het verandert zo snel dat zelfs dat m’n man en eigen dochters soms niet eens weten welke kleur nu weer “hot” is in huis. De kleur van de bank moest er ook al meermaals aan geloven en ging ik zelfs zo ver dat deze weer moest matchen tot aan het kussen van de hond. De naaimachine heeft dan ook jaren overuren gemaakt. Naast het uitleven op het interieur was ik ook dagelijks achter de naaimachine te vinden om kleding te fabriceren zoals jurkjes, broeken, leren jassen, bikini’s, skipakken, etc. Gezien deze passie was één van mijn favoriete dagjes uit toch echt naar een stoffenbeurs. Uren slenteren en door alleen al te voelen aan allerlei materialen zat ik al helemaal in mijn creatieve “flow”. Vanuit mijn zolderdomein rolde er veel van de planken. Helaas door de gezichtsuitval heb ik m’n grote hobby moeten laten vallen. Het voelt voor mij als een rouwproces, deze inspanning was mijn ontspanning.

Maar, binnen het revalidatieprogramma op het Loo Erf is veel aandacht voor ontspanning. De boog kan niet altijd gespannen zijn, dus kijk ik na twee uur computertraining echt uit naar een uurtje textiel. Voor mij echt het walhalla! Je kunt het zo gek niet bedenken of het is bij de meiden van textiel mogelijk. Maar natuurlijk wel met de uitdaging zoveel mogelijk non-visueel te doen. M’n eerste les ben ik begonnen met het vilten van bloemen, een techniek die mij onbekend was. Maar, ik wil bij textiel meer nieuwe technieken leren, ik wil alles doen…..het voelt als een soort hebberigheid…. Daarnaast geniet ik tijdens deze uren ook van de prettige sfeer die er hangt. Even in de relaxmodus en lekker keuvelen met mederevalidanten over hun ervaringen van de dag. Naast textiel bestaat ook de mogelijkheid om handvaardigheid te volgen. Ook hier zijn er tal van mogelijkheden en ik verbaas me telkens over het eindresultaat van de werkstukken die non visueel gemaakt zijn. In de vensterbanken pronken echt de mooiste creaties van o.a.  hout, speksteen, mozaïek, riet en fimo klei. Het is zo leuk dat de ruimtes aan elkaar verbonden zijn, zodat je ook de sfeer van daar meekrijgt. En, daar wordt veel gelachen, pure ontspanning dus. Naast textiel en handvaardigheid is het ook mogelijk om muzieklessen te volgen. Ook hier positieve en enthousiaste reacties. De één pingelt op zijn gitaar, de ander gaat op in z’n pianostuk. En ik? Ik kerm wat op het keyboard……ik kan er niks anders van maken. En, hoe leuk ik het ook vind, en hoe blij ik er ook van word….Ik vind het non visueel leren spelen best pittig. Geen noten lezen, maar beluisteren zorgt ervoor dan dit voor mij een energievreter is. En die creatieve hoek blijft maar aan mij trekken…Deze week heb ik toch maar bij m’n trajectbegeleider aangegeven dat ik de muziekuren wil vervangen voor crea-uren. Ik kijk er al weer nu al naar uit, hoe meer hoe beter, hoe langer hoe vaker…..Ik voel me wel schuldig naar de muziekdocenten toe. Matthijs en Jorien zijn echt leuk en ik hoop dat zij het niet als een afwijzing voelen. Maar dat is het absoluut niet……ik ben gewoon van de crea.
Maar voor vandaag gewoon weer door met mijn rooster. Toevallig staat er vanmorgen veel ontspanning op. Eerst een wandeling in de bossen van Apeldoorn en daarna een workshop ontspanningsoefeningen. Daar ga ik wel even van genieten omdat ik vanmiddag twee uur computertraining gevolgd door braille heb. Nu op naar zientraining waar mijn simulatiebril in de maak is. M’n omgeving zal door het kijken van de simulatiebril een beeld krijgen wat mijn gezichtsveld ongeveer is, best spannend dus. Mmmm, denk overigens dat ik al weer een onderwerp heb voor één van de volgende blogs, want de vraag die me continue gesteld wordt is: Wat zie je eigenlijk?



Jenny says:

Wat heerlijk dat je je daar ook kan uitleven op het creatieve vlak, echt jou ding. Heb je wat om naar uit te kijken naast al die andere moeilijke dingen. Nonvisueel blijft het natuurlijk ook wel moeilijk, maar het ligt jou meer. Ben benieuwd naar al die werkstukken. En die bril. Meid, zet hem op. Groetjes Jenny



Jenny says:

Voor alle duidelijkheid: met “meid zet hem op” bedoel ik “geef hem van jetje” . Die bril wil ik een keer op om te zien wat jij ziet. Doedoei



Mathilde says:

Hoi Nicoletta heerlijk dat er naar zoveel inspanning ook echt ontspanning op het programma staat. “Leef je lekker uit!” Succes daar en tot snel.

groetjes
Mathilde



Martine says:

Hai Nicoletta,

Wat grappig, wist dat jij zo creatief bent met kleding, maar niet van je interieurpassie (van dat laatste ben ik namelijk ook). Wat fijn dat je je, al is het op een andere manier dan je gewend bent, toch creatief kunt uitleven! Geniet ervan! Misschien leuk als we volgend jaar weer eens afspreken met het NCOI-clubje en dat je dan iets meeneemt?

Groetjes,
Martine



Saskia says:

Nicoletta,
Heftig allemaal, hoor. Je slaat je er aardig doorheen, lees ik.
Blijf t inderdaad van je afschrijven, zodat wij je kunnen volgen.

Hele dikke pakkerd.
Joop & Saskia



Geef een reactie

et cetera
