nicolettaroggen











{februari 9, 2013}   Op geheime missie om grenzen te verleggen.

Op woensdagmiddag word ik verwacht in de ergokeuken ter voorbereiding op de VIP. Er wordt altijd heel geheimzinnig gedaan over de VIP. Niemand binnen het Loo Erf wil iets delen of vertellen wat de “VIP” nu precies is, alleen dat het hééél erg leuk is. Ik ben best nieuwsgierig van aard, dus hier kan ik helemaal niks mee. Afwachten dus.
We gaan met 11 revalidanten begin februari op VIP 2-daagse. De enige informatie die we vooraf van de leiding krijgen is dat tijdens deze dagen beleven en ervaren voorop staan??? Ja, lekker hier kan ik nog niks mee. Het wordt afzien, grenzen tegenkomen, grenzen aangeven, goed voor jezelf zorgen, plezier maken, samenwerken, overnachten, problemen oplossen, elkaar helpen, initiatief nemen, jezelf zijn en het functioneren in de groep. Alle ingrediënten dus die ik straks na mijn revalidatie moet kunnen inzetten in de grote boze buitenwereld na het Loo Erf. Toch wordt nog even de nadruk gelegd dat buiten dat het leuk is, het een doel heeft. Hoe functioneer je twee dagen binnen een vaste, deels bekende groep? Kun je verschillende situaties en activiteiten aangaan die mogelijk vernieuwend en of grensverleggend zijn? Maar ook, feedback krijgen op je functioneren, je overgeven aan het onbekende en vertrouwen op een goede afloop. En, als je die twee dagen hebt volbracht, kan dit een positieve uitwerking hebben op je zelfvertrouwen. Natuurlijk is er tijdens de VIP ook weer aandacht voor een persoonlijke doelstelling die je vooraf met je trajectbegeleider moet formuleren. Nou, ik weet hem gelijk al. Ik ga waken voor een balans in energie, dit wordt dus geen regie/verantwoordelijkheid nemen en dus geen controle hebben. Ik heb geen trek om aan het einde van deze 2 dagen kachel naar huis te gaan en ik ben erg benieuwd of mij dat gaat lukken. Tijdens deze bijeenkomst worden gelijk een aantal taken onder de deelnemers verdeeld. Ik ga samen met Marloes de invulling voor het avondprogramma verzorgen, leuk, leuk! Marloes bruist van de ideeën, daar word ik blij van en wij gaan elkaar versterken, dat voel ik nu al. Let the party begin!
We komen een paar dagen voor het vertrek nogmaals bijeen om te checken of alles goed geregeld is. Ik ben er niet helemaal bij…..ik heb net een 3- uur durende training assertiviteit middels de TA theorie gehad. In deze theorie van E. Berne worden transactionele analyses van interacties tussen mensen bekeken vanuit verschillende rollen die mensen kunnen aannemen. Ik stap net uit een rollenspel met de setting die bekend staat als “dramadriehoek”. In de dramadriehoek zijn drie onderscheidende posities: de redder, het slachtoffer en de aanklager. Maar ik zit in dit kleine overleg en hoor nauwelijks wat er besproken wordt. Ik ben alleen maar aan het toetsen welk gedrag iemand toepast, erger nog ik plaats mijn mederevalidanten in hokjes. Hokje slachtoffer is aanwezig, hokje redder staat op en ik laat me niet verleiden om in het hokje van aanklager te stappen. Nee, ik veroordeel niks, maar zeg wel eerlijk wat ik vind. De training assertiviteit heeft echt indruk op me gemaakt en het net gespeelde rollenspel kan hier zo worden doorgetrokken. Ik gniffel van binnen, het is nog vers en blijven hangen om sterk en zelfbewust te blijven communiceren. Dit zal ik tijdens de Vip ook vast moeten toepassen.
Ik ben inmiddels terug van de “VIP”. En of het leuk, heel leuk, gezellig, bijzonder, grensverleggend, ervaren, afzien etc. was? Het antwoord: JA! Meer dan “ja” gewoon… Alleen ik ga niks delen omdat de volgende groep voor april al weer is ingedeeld. Maar om een hele kleine impressie te geven van onze start: Binnen een kwartier lag er al op het treinstation van Holten al een tast stok op rails (even een paniekmoment), viel er een revalidant met hond en al van de trap en waren we een revalidant kwijt want die had met zijn restvisus een hele leuke charmante dame op het perron gespot en was zo serieus in gesprek dat hij ons vergat……Maar voor nu moet ik eerst bijslapen want aan ongeveer 2 uur nachtrust heb ik echt niet genoeg. En, of ik mijn doelstelling behaald heb? JA, goed bezig…….



Jenny says:

Hee, leuk, Nicolet, ben benieuwd wat je allemaal hebt meegemaakt tijdens je VIP. Het begin klinkt veelbelovend en hilarisch. Maar wel gevaarlijk, hoor, met hond en al van de trap denderen. Waren ze nog oké toen ze beneden waren ? We horen het nog wel, succes, meissie.



mathilde says:

Hoi Nicolette dat was vast een hele belevenis. We horen het verhaal nog wel.
succes daar en tot gauw



Geef een reactie

et cetera
